• CrossFit

    CrossFit on saman nimisen yhtiön liikuntaohjelma, jota voi harrastaa tuhansilla kuntosaleilla ympäri maailman. CrossFit -treeni on jatkuvasti vaihteleva, korkean intensiteetin liikuntaohjelma.

    CrossFitin runko-ohjelma on yleensä vain noin 20 minuuttia pitkä, joten se poikkeaa monista muista suosituista harjoituksista. Intensiivisestä tahdista johtuen, on harjoitus kuitenkin monipuolinen ja raskas. Harjoituksiin sisältyy ohjelmasta riippuen esimerkiksi painonnostoa, sprinttejä, soutua, naruhyppelyä, kiipeämistä ja monia ruumiinpainoharjoituksia, joissa omaa kehoa käytetään painona.

    Koska harjoitukset ovat lyhytkestoisempia kuin normaalisti, on toistojen suorittaminen paljon raskaampaa ja kovempitempoista. Aloittelijalle jo 20 minuutin rääkki saattaa olla mahdoton suoritus jos peruskunto ei ole tarpeeksi hyvä. Lajin kehittäjän sanoin: “Se voi tappaa sinut”.

    CrossFit-tunteja järjestävillä saleilla harjoitus on venytetty noin tunnin mittaiseksi, jolloin mukaan tulee lisäksi lämmittely-, taito- ja venyttelyosuudet. Korkean intensiteetin liikkeet (WOD – Workout Of the Day)  näillä tunneilla vaihtelevat parhaillaan jokaisella tunnilla ja niistä saatetaan myös pitää kirjaa kilpailuhengen kasvattamiseksi ja oman kehityksen seuraamiseksi. Korkean intensiteetin liikkeet saatetaan myös korvata voimailuosuudella.

    CrossFit on myös laji, jota voi harrastaa ilman opastettuja tunteja. Esimerkiksi melko perinteinen WOD, “Cindy”, on 20 minuutin aikana tehdä 5 leuanvetoa, 10 punnerrusta ja 15 kyykkyä jatkuvalla suorittamisella kunnes aika loppuu. Aloittelijalle  hieman helpompi Cindy on puolikas, jolloin aikaa toistojen suorittamiseen on vain 10 minuuttia.

    Monissa WOD:eissa kilpaillaan aikaa vastaan, jolloin suoritteiden tekeminen ei ole tiettyyn aikarajaan sidottu, vaan suoritteet on tehtävä niin nopeasti valmiiksi kuin mahdollista.

    CrossFit – kalorikulutus

    Koska CrossFit-tunneilla on niin vaihtuva sisältö, on tarkkaa kalorikulutusta vaikea sanoa. Lisäksi kulutukseen vaikuttavat suorituksen intensiteetti ja suorittajan paino sekä sukupuoli. Keskiarvoltaan matalamman intensiteetin CrossFit-tunti voi polttaa kaloreita 300 – 400 kcal ja korkeamman intensiteetin tunti 400 – 800 kcal. Tunnin mittainen ohjelma sisältää normaalisti sekä matalan, että korkean intensiteetin jaksoja, joten kulutus tunnin ajalta on jotain niiden väliltä.

    Jos tiedoissa on virheitä tai puutteita, voit raportoida niistä meille TÄSTÄ.